mandag 6. januar 2014

En lysende avslutning på julehøytiden

Hellige tre kongers dag feires 6. januar. Dette er også 13. dag jul her til lands, som for mange tradisjonelt markerer julehøytidens avslutning. I mitt barndomshjem holdt vi derimot på skikken med å strekke julen helt til 20. dag jul. Skikken med å brenne tre lys på hellige tre kongers dag til minne om Caspar, Melchior og Balthasar strekker seg i Norden visstnok tre-fire hundre år tilbake i tid, uten at man vet sikkert hvor skikken oppstod. Jeg synes dette trearmede lyset gir en stemningsfull avslutning på julehøytiden.

6. januar er hellige tre kongers aften. Dagen markerer
for mange avslutningen av julehøytiden.
Butikknæringens tilnærming til julen er ikke like stemningsfull. Snart starter vel julen i juli siden det kan by på et spenstig ordspill til julemarkedsføringen, men selv foretrekker jeg å holde høytidelighetene innenfor litt smalere rammer. Høytidene blir nettopp mer høytidelige om de ikke strekkes ut i flere måneder.

Advent synes jeg er en fin ventetid, selv om begrepet egentlig kommer av det latinske «adventus» som betyr «komme».  Det er «Herrens komme» det her er snakk om.  Til tross for fine adventsdager, er det lille julaften som markerer starten på julen for meg. Den skal aller helst innledes med Egil Hovlands «Gutten som englene sang om» i Glemmen kirke. Denne julen ble tilbragt nord for polarsirkelen, så derfor må jeg nøye meg med å avslutte julen med et trearmet lys fra korene i Glemmen kirke. Det er da alltids noe!

Nå er det bare å forberede seg på fastetiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar